Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Final Fantasy

 

Final Fantasy XII


 

A történet

Először a Final Fantasy játékok történetében (és ezt jelen tesztben sokszor kell majd leírnunk -elnézést kérünk emiatt azoktól, akik görcsösen ragaszkodnak a régen megszokott, nem feltétlenül tökéletes dolgokhoz) a XII története egy már ismert világba kalauzol minket: a helyszín Ivalice, mely az FF Tactics és FF Tactics Advance epizódokban is hátteret szolgáltatott a cselekményekhez. Elsőként Dalmasca kicsiny királyságát ismerhetjük meg, amely egy háború sújtotta területnek minősül, hiszen abban a helyzetben leledzik, hogy két nagy királyság között helyezkedik el: amióta Arcadia és Rozarria úgy döntöttek, hogy az összecsapások leggyorsabban és leghatékonyabban levezényelhető módjának remek helyszínt biztosít a kicsiny királyság - nos, probléma problémát szül.

 

Az intro ezúttal elmarad a szokásostól, mind zeneiségben, mind pedig a tolmácsolt képsorok lendületét illetően: az azonban tagadhatatlan, hogy a Square cg-animátorai életük egyik legjobb teljesítményét hozták, már ami a megvalósítást illeti. Na de térjünk vissza Dalmascához: főszereplőnk Vaan, egy fiatal árva srác, ki több okból is gyűlöli a háborúzó királyságokat, de legfőképp Arcadiát - bátyja elvesztése és szabadsága korlátozása elegendő indoknak tekinthető ehhez. Arról ábrándozik, hogy égi kalóz lesz, és léghajókat ural majd - szakmáját mindenesetre kicsiben próbálja elkezdeni, amikor úgy dönt, betör a főváros palotájába, hogy egy rég elfeledett kincset megszerezhessen. Ekkor igazi kalózokkal találkozik, név szerint Balthier-el, és Fran-el, előbbi egy igazán szabadszájú fickó, szövegéről csak annyit mondhatunk: az egész sorozat leghumorosabb, legcsipkelődőbb, legkarizmatikusabb szereplőjéről van szó. Utóbbi pedig egy "nyuszilány", a Viera faj szülötte, kinek szintén csípős nyelve és természetfeletti érzékei (és lenge öltözete, tegyük hozzá) teszi őt különlegessé. A két kalóz szintén a "kincsre" pályázik - majd szükségből csatlakozik hozzájuk az Ellenállás egyik tagja, Ashelia, a szép és elsőre kissé modortalan leányzó. Találkozásuk kényszerű szövetséggé alakul, s miután Ashe felfedi indítékait, melyben az egyébként őt illető trón visszaszerzése és ősi kincsek felkutatása rejlik, a csapat (melyhez még két szereplő csatlakozik, Vaan barátja, a szőke, Penelo névre hallgató hölgy - és a szintén szőke, de annál nehezebb sorsú Basch) tehát egyre szorosabb szálakat kezd fűzni maguk és egymás körül, és a történet szabad kibontakozást nyerhet.

 

Változások? Vannak bizony. A történet ezúttal semmiféle bugyuta szerelmi szálra nem alapoz, nincsen a láthatáron egy elpusztíthatatlan másvilági entitás sem, nincsenek szorító időkorlátok - van viszont csavaros storyline. A játék első öt-tíz órájában a játékosnak körülbelül nulla információja van a frakciók közötti intrikák, szövevényes kapcsolatrendszerek mibenlétében, és csak úgy záporoznak az ismeretlen városok, személyek, csatahajók nevei. Aztán ahogy elmerülünk a játékban, úgy válik minden egyre tisztábbá: annyira, hogy végigjátszás után egyáltalán nem felesleges már csak a sztorit illető apróságok miatt is adni egy azonnali második esélyt a játéknak. A szereplők is megváltoztak: nem kétdimenziós lelkek többé, talán egyedül Balthier az, akit egyetlen szóval ("vagány") lehetne illetni (ettől függetlenül iszonyatosan stílusos fazon), tehát mind-mind összetett, kétségekkel és érzelmekkel rendelkező szereplők. Múltjuk van, sorsuk van: látjuk, hová jöttek, sejtjük, merre tartanak majd. Egyedül Vaan sehová sem köthető céltalansága furcsa a többiekhez képest, de ahogy haladunk előre, ez is kitisztul, és világossá válik majd - a fiú pedig megismeri saját, eddig rejtett útját. Ami az "ellenfeleinket" illeti: gigászi előrelépés történt, a tanácsnokok, bírók (igen, az FFT:Advance-ból ismert rendfelegyülelő judge-okról van szó) különböző, szintén célokkal rendelkező személyiségek - lehet őket szeretni, lehet őket gyűlölni, de össze sem hasonlíthatók Sinnel, vagy akár Sepiroth-al. Összegezve a történet és a karakterek vizsgálatát, egyértelműen csillagos ötössel vizsgázik a játék - ilyen jól kidolgozott, ilyen érett még soha egyik epizódban sem volt a játék ezen aspektusa.